God de Mol en zijn Utopia

GodDeze avond is het dan zover, onze Nederlandse God „de Mol” heeft ook een proeftuin. Was er volgens velen van ons ooit een God die die aarde schiep en in al zijn almachtig niet ging ingrijpen, omdat hij wilde zien wat er van ons zou worden, heeft SBS6 nu zijn eigen laborant. Wat walg ik toch van dit soort programma’s en waarom gebruikt deze zeer talentvolle ondernemer zijn capaciteiten niet om mooie dingen te maken. Waarschijnlijk omdat mooie dingen veelal niks opbrengen en pervers, in welke vorm dan ook, meestal succesvol is en dus geld in het laatje brengt.

Maar misschien is het wel zo eerlijk om uit te leggen waarom ik dit zo’n smakeloos en vreselijk programma vindt. Allereerst is het de zoveelste variatie op een thema. Na Big Brother zijn over de hele wereld honderden programma’s gemaakt gelijk aan of lijkend op Big Brother. Nu SBS6 slechter gaat dan ooit is het altijd goed terug te grijpen naar een oud succes. Of deze formule in het tijdperk lang na BB nog steeds zal werken vraag ik mij af, maar het gaat mij even niet om het wel of niet succesvol zijn van zijne heiligheid, maar meer om de inhoud. Ik wens God de Mol al het beste toe. Onder het mom van sociaal experiment wordt iets halfbakken nagebootst wat je op elk hoek van de straat in een onderontwikkeld land ook kunt aanschouwen. Elke dag zijn er in de wereld miljoenen volwassenen en kinderen die met niets iets proberen te maken van hun leven. Waar haal je de gore moed vandaan om te beweren dat je hier ook zoiets creëert maar wel met een geldprijs op het einde en een ziekenhuis om de hoek als het echt fout gaat.

In plaats van deze surrogaat samenleving van de Mol kun je beter kijken naar de schrijnende werkelijkheid in de straten van Congo, Liberia of Zimbabwe. Waarom heeft hij niet iets gemaakt met honderden camera’s in deze straten, dan hadden de hoofdrolspelers misschien nog iets van medelijden kunnen opwekken en had voor elke live stream er weer een echte dag eten tegenover gestaan. Nee in plaats van de werkelijkheid, die toch altijd harder is dan onze fantasie, scheppen we liever onze eigen harde wereld met een kip, wat stro en een telefoon, lekker afgebakend op gezette tijden van een half uur met de wetenschap dat het eindig is.

Onze dochter is naar boven gegaan een uurtje geleden met de mededeling dat ze Utopia ging kijken. Van mij mag ze natuurlijk en ik zal zelf de laatste zijn die iemand zal veroordelen die het wel mooi vindt. Zelf zal ik geen 5 minuten vrijwillig naar dit programma kijken en voor die genen die zullen zeggen „maar” zeg ik alvast je hoeft niet te zwemmen om te weten dat je nat wordt. De enige vraag die overblijft is zal de verlosser in december 2014 zijn verloren schapen in de armen kunnen nemen of zal het geloof in de Mol een vroegtijdige dood sterven samen met planeet SBS6.

One thought on “God de Mol en zijn Utopia

Geef een reactie

